Σάββατο 11 Μαΐου 2019

Η Ελληνίδα μάνα στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο.Αθάνατη Ελληνίδα μάνα! Κλισέ έκφραση ή μήπως μια πραγματικότητα που διαπερνά κάθε μας δραστηριότητα από την παιδική μας ηλικία; Με αφορμή την ημέρα της μητέρας κάνουμε μια αναδρομή στις πιο διάσημες μανάδες του παλιού καλού ελληνικού κινηματογράφου. Από την Πάστα Φλώρα, στην πολίτισσα μαμά του Κιοπέουγλου (Κώστα Βουτσά) ή την Ελένη Ζαφειρίου έχουμε το χάρτη όλων των τύπων γυναικών της ελληνικής οικογένειας.Από τις άξιες εκπροσώπους του δράματος ή έστω και του μελοδράματος και της ηθογραφίας και τις Ελένη Ζαφειρίου, Μαλαίνα Ανουσάκη και Νίτσα Τσαγανέα, περνάμε σε πιο ανάλαφρες και κωμικές παρουσίες, όπως είναι η Σμάρω Στεφανίδου, η Μαίρη Μεταξά και φυσικά η Μαίρη Αρώνη.Ακόμα και όσοι δεν γνωρίζουν πολλά από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, βλέποντας την Ελένη Ζαφειρίου είτε σε κάποια παλιά ταινία, είτε σε κάποια ασπρόμαυρη φωτογραφία θα αναγνωρίσουν στο πρόσωπό της την πλέον δημοφιλή ελληνίδα πρωταγωνίστρια που στην πολύ σπουδαία καριέρα της υποδύθηκε τον ρόλο της μάνας στην συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών στις οποίες συμμετείχε.Πάμε να δούμε μερικές.                                                                                       Ακόμα και όσοι δεν γνωρίζουν πολλά από τον παλιό ελληνικό κινηματογράφο, βλέποντας την Ελένη Ζαφειρίου είτε σε κάποια παλιά ταινία, είτε σε κάποια ασπρόμαυρη φωτογραφία θα αναγνωρίσουν στο πρόσωπό της την πλέον δημοφιλή ελληνίδα πρωταγωνίστρια που στην πολύ σπουδαία καριέρα της υποδύθηκε τον ρόλο της μάνας στην συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών στις οποίες συμμετείχε.
Ακόμα και όταν δεν υποδύονταν την μητέρα, υποδύονταν είτε την πεθερά, είτε την θεία κάποιου παιδιού. Πάντα ωστόσο το μητρικό στοιχείο ήταν εκείνο που κυριαρχούσε στις ερμηνείες της. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η Ελένη Ζαφειρίου συμμετείχε περίπου σε 100 ελληνικές ταινίες, στις 20 από τις οποίες υποδύθηκε την μητέρα του Νίκου Ξανθόπουλου, ενώ 23 ακόμα γύρισε με την Φίνος Φίλμ, αριθμός που είναι ρεκόρ συμμετοχών γυναίκας ηθοποιού για την ιστορική εταιρεία του Φιλοποίμην Φίνου. Κι όμως, η σπουδαία αυτή ηθοποιός, που ερμήνευσε με τόσο πάθος και ρεαλισμό τον ρόλο της μάνας, δεν είχε γνωρίζει ποτέ την πραγματική της μητέρα... 

   
Οι αξέχαστες Ελληνίδες μανάδες του ελληνικού κινηματογράφου
Η Μαίρη Αρώνη υποδύθηκε χωρίς αμφιβολία την πιο τρελή μάνα του ελληνικού κινηματογράφου. Ύφος μπλαζέ, αφέλεια που σκοτώνει και μια μοναδική ικανότητα να κάνει τις πιο άσχετες παρατηρήσεις. "Στέλιο ήρθες;" ρωτά με τέτοια φυσικότητα που θέλεις να καλέσεις το 166 για απευθείας παράδοση στο Δαφνί. Πόσες φορές άραγε δεν ένιωσε κάποιος αυτή την απελπισία στις απίθανες παρατηρήσεις της μητέρας του;       
Οι αξέχαστες Ελληνίδες μανάδες του ελληνικού κινηματογράφου
Η Μαρίκα Κρεβατά ενσάρκωσε μοναδική επιτυχία τη μαμά της κακομαθημένης Αλίκης Βουγιουκλάκη στο "Ξύλο Βγήκε Από τον Παράδεισο" που όπως κάθε μητέρα που σέβεται τον τίτλο της στην Ελλάδα, μπουκάρει σε σχολεία, φροντιστήρια και κάθε λογής δραστηριότητα του παιδιού της και ζητά το λόγο από οποιονδήποτε τολμήσει να πειράξει το σπλάχνο της. Τι κι αν ξέρει πως κατά πάσα πιθανότητα είναι το... σπλάχνο της που έχει άδικο. Το αίμα νερό δεν γίνεται. Και μετά αναρωτιώμαστε πως μα κακομαθαίνουν.   



Η Μαίρη Μεταξά, από την άλλη, ήταν το αντίπαλο δέος, αλλά σε κωμικούς κυρίως ρόλους. Ήταν η τσαούσα μάνα, η Πολίτισσα, η πληθωρική, η κακιά πεθερά που έβαζε τη μύτη της παντού. Ήταν ακόμη, η υπερπροστατευτική μάνα, κυρίως του Κώστα Βουτσά, με τον οποίο αποτέλεσαν ένα αχτύπητο και άκρως απολαυστικό δίδυμο.
Ενδεχομένως, το όνομα της να μη λέει κάτι με τη μία, όμως, δεν υπάρχει κανείς που να μην την αναγνωρίσει μόλις τη δει. Άλλωστε, με την πληθωρική της παρουσία και το αστείρευτο ταλέντο της, κατάφερε κι εκείνη να βάλει το μικρό της λιθαράκι στην «χρυσή εποχή» του ελληνικού κινηματογράφου. Κατάφερε, όμως, να γίνει και η αγαπημένη του κοινού (και ας μοιάζει με αντίφαση το να μην γνωρίζουν όλοι το όνομά της) και να ταυτιστούν μαζί της πολλές Ελληνίδες μανάδες, της εποχής εκείνης.
Και να φανταστεί κανείς πως η Μαίρη Μεταξά δεν απέκτησε παιδιά, μα ούτε και παντρεύτηκε ποτέ.                                                                                                                                                                   

Είναι η μαμά της φρεγάτας Ντέντης [Ρίκα Διαλυνά] στο «Λαός και Κολωνάκι» [1959] που το παίζει υπεράνω αλλά χρωστάει σε όλη τη γειτονιά... Ξανά μαμά υψηλής κοινωνίας αλλά αυτή τη φορά, της Μίλη Ντεκρίση [Σμαρούλα Γιούλη]στο «Φτωχαδάκια και Λεφτάδες» [1961]. Και  μια και  το συνήθισε, την επόμενη χρονιά, ξανά μητέρα της Χριστίνας [Σμαρούλα Γιούλη] στο καταπληκτικό: «ο Θόδωρος και το δίκανο» [1962].
Στην προσωπική της ζωή, υπήρξε σύζυγος και συμπρωταγωνίστρια του ηθοποιού Χρήστου Τσαγανέα και μητέρα της ηθοποιού και ποιήτριας Λιάνας Βιτσώρη – Οικονομίδη, συζύγου του κονφερασιέ Γιώργου Οικονομίδη.                                                                                                                                      

Μπορεί να έπαιξαν μαμάδες και μαμάδες... Η Δέσπω Διαμαντίδου ήταν η μαμά της Αλίκης στο «η Αλίκη στο Ναυτικό» [1961] ενώ η Σμάρω Στεφανίδου μητέρα της Καίτης Πάνου και πεθερά του Κωνσταντάρα στο «Ο τρελός τα χει τετρακόσια» [1968].  Εμείς όμως θα τις θυμόμαστε πάντα ως αντίπαλες μαμάδες στο «Γάμος αλά ελληνικά» [1964], τη μεν Σμάρω Στεφανίδου ως μαμά του Γιώργου Κωνσταντίνου , τη δε Δέσπω Διαμαντίδου ως μαμά της Ξένιας Καλογεροπούλου... Να μοιράζονται το ίδιο δωμάτιο, να μαλώνουν για το αν θα ανάψουν ή θα σβήσουν το φως, να γλωσσοτρώνε η μία την άλλη... Αξέχαστες!
Και μία μαμά  εκτός δεκάδας  και εκτός συναγωνισμού!
      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...