Κυριακή 18 Ιουλίου 2021

 Τις δεκαετίες του 30 και 40,τη Χρυσή Εποχή του Χόλιγουντ, ο σκηνοθέτης δεν είχε συνήθως σχέση με τη σκηνογραφία των ταινιών που σκηνοθετούσε. Όπως λέει ο Ρόμπερτ Μπόιλ ,το κάθε μεγάλο στούντιο έφτιαχνε ταινίες  με το δικό του τρόπο. Το στούντιο της Warner Bros φημιζόταν για τα φίλμ νουάρ του,το στούντιο της Paramount για της ταινίες ευρωπαϊκής επιρροής ,το MGM για το φανταχτερό και μεγαλειώδες στιλ του...


Κάθε στούντιο είχε ένα σκηνογράφο και ένα σκηνογραφικό τμήμα(art department) για όλες τις ταινίες. Το Όσα Παίρνει ο Άνεμος ήταν η πρώτη ταινία που απέκτησε το δικό της ,ιδιαίτερο production designer,τον Γουίλιαμ Μένζις. Από τότε  ο σκηνογράφος η production designer, γίνεται ένας από τους συντελεστές - κλειδιά στην παραγωγή μιας ταινίας. Η συνεργασία του με το σκηνοθέτη είναι καθοριστική ,ακόμα και στις ταινίες των οραματιστών. Ο Αντονιόνι φαντάστηκε χιλιάδες νέους να κυλιούνται στην άμμο του Zabriske Point, αλλά ο Ντιν Ταβουλάρις ήταν αυτό που έπλασε το όραμα για τα μάτια της κάμερας. Ο Ρίντλεϊ Σκοτ είδε τον απειλητικό κόσμο του Blade Runner, άλλα ήταν ολόκληρο συνεργείο με επικεφαλής τον Λόρενς Πολ που τον έχτισε στις αλάνες της Warner Bros.


Ο σκηνογράφος είναι ο αρχιτέκτονας της φαντασίας και των οραμάτων του σκηνοθέτη. Δεν είναι υπεύθυνος μόνο για τα σκηνικά- όπως θα νόμιζε κανείς0 αλλά για όλη την ατμόσφαιρα και το στιλ της ταινίας. Η κάθε εκλογή του είτε πρόκειται για χώρο, είτε σκηνικό, είτε κάποιο αντικείμενο, έχει μια δραματουργική σημασία, για αυτό και οι στόχοι του σκηνογράφου και του σκηνοθέτη είναι αλληλένδετοι.

Ο σκηνογράφος εκφράζει τις ιδέες του σκηνοθέτη με τις εικόνες που δημιουργεί. Η σκηνογραφία είναι μια τέχνη που ενυπάρχει σε μια άλλη, τον κινηματογράφο. Μια τέχνη που δεν διδάσκεται όπως έχει πει


και ο διάσημος σκηνογράφος γνωστός από την δουλειά του στο Scarface(1983) Φερντινάρντο Σκαρφιότι, γιατί είναι συνδυασμός πολλαπλών ταλέντων και ικανοτήτων, με απαραίτητο συστατικό την παρατηρητικότητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...