Παρασκευή 16 Απριλίου 2021

 

“ESCAPE FROM FORT BRAVO”(1953)

Είδαμε τους Glenn Ford & William Holden μαζί, τον Ford μόνο του, οπότε μένει να δούμε και τον Holden σε ξεχωριστή ταινία σαν πρωταγωνιστή, για να κάνουμε τις απαραίτητες συγκρίσεις στο παίξιμο και την καριέρα του. Η ταινία που επιλέξαμε, είναι το “Escape from Fort Bravo” του 1953. Μια ταινία που βρίσκει τον Holden στο απόγειο της καριέρας του, έχοντας πραγματοποιήσει ένα πολύ επιτυχημένο και δημιουργικό πέρασμα, όχι μόνον στα γουέστερν, αλλά και σε άλλα κινηματογραφικά είδη. Έχει ήδη καθιερωθεί σαν δυναμικός πρωταγωνιστής, κάτι που τον χαρακτήρισε σαν ηθοποιό γενικότερα. Βέβαια, όπως όλοι οι συνάδελφοι του εκείνων των χρόνων, έπαιξε και σε ρομαντικές κομεντί ή δράματα, αλλά λιγότερα από ότι οι υπόλοιποι, επιλέγοντας ουσιαστικά τα δικά του μονοπάτια, στον χώρο του θεάματος. Πιστεύω και θα συμφωνείτε μαζί μου, ότι αυτή του η επιλογή τον δικαίωσε απόλυτα. Στην ταινία για την οποία θα μιλήσουμε σήμερα, συναντάει και καθοδηγείται από έναν μετρ των γουέστερν, με τον οποίο έκανε κι άλλες ταινίες στη συνέχεια. Είναι ο σημαντικός δημιουργός John Sturges, για τον οποίον ήδη έχουμε μιλήσει αρκετές φορές σ` αυτό το αφιέρωμα και θα τον βρούμε μπροστά μας ακόμη περισσότερες φορές.

Ας ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στις ταινίες που πρωταγωνίστησε ο William Holden, ή αν θέλετε στα χιλιόμετρα κινηματογραφικής ταινίας που διέσχισε, μέχρι να φτάσει στο “Escape from Fort Bravo”. Οι ταινίες που παραθέτω πιο κάτω είναι ενδεικτικές της πορείας του και όχι πλήρης φιλμογραφία.

Arizona (1940). Το φιλμ το παρουσιάσαμε στο τρίτο τμήμα του αφιερώματος μας. Συμπρωταγωνιστεί η Jean Arthur.

Texas (1941) Κι αυτό το παρουσιάσαμε, πριν 2 εβδομάδες. Εδώ είναι μαζί του ο Glenn Ford.

Meet the Stewarts (1942). Κομεντί με την Frances Dee.

Young and Willing (1943). Ακόμη μια κωμωδία, με την μεγάλη Susan Hayward στο πλάι του.

The Man from Colorado (1948). Ψυχολογικό, δραματικό γουέστερν, στο οποίο συναντιέται ξανά με τον Ford επί σκηνής. Θα μιλήσουμε γι` αυτό προσεχώς.

The Dark Past (1948). Φιλμ νουάρ με την υπογραφή του Rudolph Maté.

Streets of Laredo (1949). Γουέστερν του Leslie Fenton, που αποτελεί ουσιαστικά ένα remake του The Texas Rangers (1936).

Miss Grant Takes Richmond (1949). Καταπληκτική κωμωδία καταστάσεων, με την απίθανη Lucille Ball.

Sunset Boulevard (1950). Ένα από τα καλύτερα νουάρ όλων των εποχών, σκηνοθετημένο από τον Billy Wilder. Μαζί του η Gloria Swanson. Η ταινία έχει υπέροχη μουσική, που βραβεύτηκε και με Όσκαρ.

Union Station (1950). Δεύτερο φιλμ που κάνει με τον Rudolph Maté, τρίτο φιλμ νουάρ στην καριέρα του.

Force of Arms (1951). Ρομαντικό πολεμικό δράμα, του σκηνοθέτη της “Casablanca” Michael Curtiz. Μαζί του η σχεδόν μόνιμη παρτενέρ του στα `50ς, Nancy Olson.

Boots Malone (1952). Οικογενειακή ταινία, που έκανε αρκετά εισιτήρια στην Αμερική.

The Turning Point (1952). Δραματική ταινία, με τους Edmond O’Brien και Alexis Smith.

Stalag 17 (1953). Ίσως η πιο ποιοτική του επιλογή σεναρίου. Σκηνοθετεί ο Billy Wilder. Σπουδαίο αντιπολεμικό φιλμ, με μεγάλους σταρ να πρωταγωνιστούν. Εκτός από τον Holden, εμφανίζονται μεταξύ άλλων και οι Don TaylorOtto Preminger(όχι, δεν διαβάσατε λάθος! Είναι ο γνωστός και βραβευμένος σκηνοθέτης!), Robert Strauss και Peter Graves. Η ερμηνεία του Holden ήταν πολύ καλή για να μην βραβευτεί. Εδώ λοιπόν κερδίζει το Όσκαρ πρώτου ανδρικού ρόλου.

Αφού είδαμε συνοπτικά, κάποια highlights της καριέρας του William Holden, πριν γυρίσει το “Escape from Fort Bravo”, τα οποία παρέθεσα για να σας βοηθήσουν να πάρετε μια εικόνα του ηθοποιού, σαν επιλογές ταινιών, πάμε στο ίδιο το φιλμ του Sturges. Η ταινία προβλήθηκε το 1953(4 Δεκεμβρίου η πρεμιέρα), με διάρκεια 99 λεπτά και φυσικά έγχρωμη. Την ιστορία έγραψαν οι Michael PatePhillip Rock και Frank Fenton(που έκανε το σενάριο), ενώ σκηνοθέτησε ο John Sturges. Εκτός του William Holden, παίζουν ακόμη η Eleanor Parker και ο γνωστός από τον ρόλο του σαν πατέρας του J. R. Στο τηλεοπτικό Dallas, ο John Forsythe.

Πάμε και στην υπόθεση. Ένα έξυπνο και αρκετά διαφοροποιημένο σενάριο, σε σχέση πάντα με το είδος της ταινίας, έχουμε εδώ. Επίκεντρο η συμβίωση αιχμαλώτων του στρατού των Νοτίων, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης της Ένωσης(Βορείων), στην διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου. Το Fort Bravo βρίσκεται κοντά στα σύνορα με το Τέξας και περιτριγυρίζεται από τους πολεμοχαρείς ινδιάνους Μεσκαλέρος, του επαναστατημένου Κοτσίζ(υπαρκτό πρόσωπο), οι οποίοι απειλούν και τις δύο πλευρές των εμπλεκόμενων στον πόλεμο αυτό. Έχει πολλά εξωτερικά γυρίσματα η ταινία του Sturges, ενώ οι στούντιο σκηνές θα σας φέρουν στο νου παραγωγές της εποχής, ή το τηλεοπτικό Bonanza, όπου αυτοί που επιμελούνταν την κατασκευή τους, ήταν πραγματικά καλλιτέχνες! Οι αιχμάλωτοι Νότιοι επιχειρούν να δραπετεύσουν, αλλά ο Holden(υπολοχαγός Ρόπερ), τους πιάνει και τους φέρνει πίσω. Ενδεικτική και η ατάκα ενός καρατερίστα(William Demarest), όπου γυρίζοντας προς τον συμπολεμιστή του(William Campbell), του λέει χαρακτηριστικά: «ο Ρόπερ είναι ο θα – σε – φέρω – πίσω – απ` – όπου – πας!». Εκεί ανάμεσα, τρυπώνει η πανέμορφη Eleanor Parker, με σκοπό να ελευθερώσει τον αρραβωνιαστικό της(John Forsythe) και 2-3 ακόμη. Ο Holden την ερωτεύεται και …έχετε πολλά να δείτε επί σκηνής, όλα ενδιαφέροντα! Οι σκηνές μάχης είναι πολύ δυνατές και καλογυρισμένες. Ειδικά αυτή με τα βέλη των ινδιάνων… Ενώ μια άλλη σκηνή, αυτή με τον αγέρωχο υπολοχαγό, που βαδίζει προς τον κίνδυνο αγνοώντας τον, κρατώντας τα δύο του πιστόλια, είναι classic!

Συμπερασματικά, έχουμε να κάνουμε με ένα ενδιαφέρον θέμα, που δεν συγκαταλέγεται σε αυτά που αναμασήθηκαν απ` το Χόλλυγουντ. Συνεπώς έχει μια μοναδικότητα και δεν κουράζει ακόμη και στις σκηνές μέσα στο φρούριο, χάρη στους πανέξυπνους διαλόγους του σεναρίου. Προσέξετε τον τρόπο που επιλέγει η Parker για να την πέσει στον Holden και τις ατάκες που ακούγονται! Έχει ρυθμό δυνατό, ωραία πλάνα με βραχώδεις εκτάσεις και φαράγγια, αλλά και εξαιρετικές ερμηνείες. Θεωρώ ότι βρίσκεται μέσα στα 10 καλύτερα γουέστερν της δεκαετίας του`50. Δεν υπολείπεται κανενός στοιχείου, από αυτά που καθιέρωσαν το είδος και το έκαναν τόσο αγαπητό σε όλους μας. Η ταινία κυκλοφορεί και με Ελληνικούς υπότιτλους, σε όλα τα dvd club, αλλά δυστυχώς, δεν περιέχει κανένα extra! Κρίμα, γιατί θα υπήρχαν σίγουρα παραλειπόμενα, τα οποία θα άξιζε να γνωρίσουμε.


Πηγή:Cineoasis.Wordpress

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...