Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2019

Ροζέτα Θέιρπ, η γυναίκα που μάγευε την κιθάρα .Επηρέασε ιδιαίτερα τη μουσική ροκ, τόσο που συχνά την αποκαλούν “νονά” του είδους.Η Ροζέτα απ’ τον Μισισιπή έμαθε τραγούδι στον Έλβις και κιθάρα στον Κιθ
Η μεγαλύτερη, ίσως, αδικημένη της μουσικής ιστορίας, η νονά του ροκ ν ρολ και της ηλεκτρικής κιθάρας.Όταν ήταν έξι ετών ξεκίνησε να παίζει κιθάρα και αμέσως φάνηκε η ικανότητά της να κυλά τα δάκτυλα στα τάστα με ακρίβεια και ρυθμό. Άρχισε τις εμφανίσεις με τη μητέρα της, που ήταν μουσικός, σε θρησκευτικές εκδηλώσεις. Οι σχέσεις της οικογένειας με την εκκλησία ήταν στενές. Από μικρή ηλικία φάνηκε η κλίση της στην μουσική Για αρκετά χρόνια, η Ροζέτα Θέιρπ ασχολήθηκε με την εκκλησιαστική μουσική.γεννήθηκε το 1915 στο Αρκάνσας, δίπλα στον ποταμό Μισισιπή και τις βαμβακοφυτείες στις οποίες εργάζονταν οι συγγενείς κι όλη η κοινότητα της. Οι γονείς της ήταν τραγουδιστές κι ο πατέρας της δεν πρέπει να έμεινε για πολύ στη ζωή της. Η Ροζέτα έγινε Αδελφή Ροζέτα κι έμαθε μουσική στην εκκλησία του πάστορα Τσαρλς Χάρισον Μέισον, η οποία μοιάζει σαν να ήταν η πιο κουλ εκκλησία του κόσμου αφού ενθάρρυνε τις γυναίκες να κηρύττουν και όλους τους πιστούς να τραγουδάνε, να γράφουν μουσική και να χορεύουν στην λειτουργία. Ο πάστορας είχε αναθέσει στη μητέρα της, Κέιτι, να κάνει μαθήματα μουσικής και η καλύτερη μαθήτρια της ήταν η κόρη της.Στην ηλικία των 6 η Ροζέτα έδινε παραστάσεις με τη μητέρα της και το γκόσπελ γκρουπ της εκκλησίας ως «το κορίτσι θαύμα του τραγουδιού και της κιθάρας». Κάπως έτσι, συνοδεύοντας τη μητέρα της σε αυτό το μοναδικό μείγμα εκκλησιαστικού μυστηρίου και συναυλίας, η Ροζέτα ως τα μέσα του 1920 είχε γυρίσει όλο τον αμερικανικό νότο ώσπου να εγκατασταθούν, τελικά, στο Σικάγο όπου συνέχισαν την ίδια καριέρα μέχρι τη μέρα που, άγνωστο πως, η δισκογραφική Decca ανακάλυψε την 23χρονη Θάρπ.Σε λίγα χρόνια θα επηρέαζε, τους άγνωστους τότε, Τζόνι Κας και Έλβις Πρίσλεϊ. Το 1944 το τραγούδι της «Strange Happening Every Day» έγινε μεγάλη επιτυχία και χαρακτηρίστηκε ως το πρώτο ροκ ν ρολ τραγούδι. Το 1946 κάλεσε την τραγουδίστρια Μαίρη Νάιτ να ανέβει στη σκηνή μαζί της. Από εκείνη τη στιγμή και για μερικά χρόνια το δίδυμο καθιερώθηκε και έκανε πολλές εμφανίσεις. Ένα χρόνο μετά, έπιασε την ηλεκτρική κιθάρα. Μια κίνηση που πολλοί θεώρησαν ότι απογείωσε την καριέρα της, μιας και ο ηλεκτρικός ήχος ταίριαζε καλύτερα στην φωνή της. Στην εκδήλωση υπό μορφή συναυλίας, που ακολούθησε μετά τον τρίτο της γάμο με τον Ράσελ Μόρισον το 1951, βρίσκονταν περίπου 25.000 άτομα, γεγονός που δείχνει πως η φήμη της είχε εκτοξευθεί.Ευτυχώς για τη μουσική, έγραψε τους μεγαλοπαράγοντες των εταιρειών στα παλιά της τα παπούτσια και δεν σταμάτησε ποτέ να παίζει γιατί ο Έρικ Κλάπτον, ο Τζεφ Μπεκ, ο Κιθ Ρίτσαρντς, ο Τζίμι Πέιτζ και ο Τζον Πολ Τζόουνς έχουν δώσει συναρπαστικές αφηγήσεις για το πόσο τους επηρέασε αυτή η αυστηρή, μεγαλόσωμη μαύρη γυναίκα με το συντηρητικό φόρεμα που θα μπορούσε να είναι η θεία ή η μαμά κάποιου και να τους ξυλοφορτώσει όλους μαζί αν κάνουν αταξίες και που έπαιζε ηλεκτρική κιθάρα όπως κανένας άλλος πριν από αυτήν. Τα περισσότερα τραγούδια της Θαρπ ξεχάστηκαν άλλωστε – δικαιώνοντας μάλλον τους μάνατζερ της – αλλά η βαριά κληρονομιά της είναι αυτή ακριβώς και διατηρείται ζωντανή κάθε φορά που κάποια ή κάποιος καρφώνει το βύσμα στον ενισχυτή.Στις 9 Οκτωβρίου του 1973, μια μέρα πριν από μια προγραμματισμένη ηχογράφηση δίσκου, μετά από ένα ακόμη εγκεφαλικό επεισόδιο, άφησε την τελευταία της πνοή.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...