Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

Ένας από τους μεγαλύτερους στιλίστες του σύγχρονου κινηματογράφου ο Βρετανός σκηνοθέτης σερ Άλαν Πάρκερ .

Ο Άλαν Πάρκερ απουσιάζε από το σινεμά τα τελευταία 17 χρόνια. Αυτό όμως δεν σημαίνει τίποτα. Γιατί από τα μέσα της δεκαετίας του '70 και για τρεις, σχεδόν, δεκαετίες παρέδωσε σημαντικές, πολυσυζητημένες και αξέχαστες στιγμές της μεγάλης οθόνης.

Προερχόμενος από την δημιουργική δεξαμενή της διαφήμισης, όπως ο συμπατριώτης του Ρίντλεϊ Σκοτ, ο Άλαν Πάρκερ διέκρινε την εικαστική δυναμική του μέσου και μετά τα τηλεοπτικά «No Hard Feelings» (1973) και «The Evacuees» (1975), ανάθεση του BBC για το οποίο μάλιστα κέρδισε BAFTA και Έμμυ, τόλμησε το πέρασμα στην μεγάλη οθόνη.

Ο Πάρκερ γεννήθηκε στο Ίσλινγκτον σε εργατική οικογένεια και από τα 18 του άρχισε να εργάζεται στον χώρο της διαφήμισης, κάτι που επέδρασε στο στιλ του.

Η πρώτη του ταινία είναι το περίφημο Bugsy Malone του 1976, αλλά τα πάντα άλλαξαν με το τρομακτικό Εξπρές του Μεσονυκτίου που γύρισε το 1978.

«Το εξπρές του μεσονυχτίου»: Η ταινία του Άλαν Πάρκερ που τραυμάτισε βαριά τον τουρισμό της Τουρκίας

Οι άγριες σκηνές των βασανιστηρίων στις τουρικές φυλακές στοίχειωναν για δεκαετίες τη χώρα και τραυμάτισαν βαριά την τουριστική της βιομηχανία

Μπορεί μια ταινία να επηρεάσει σημαντικά και μάλιστα για πολλά χρόνια τον τουρισμό μιας χώρας; Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι καταφατική και το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το θρυλικό «Εξπρές του μεσονυχτίου», η πιο πολυσυζητημένη ταινία του γνωστού Βρετανού σκηνοθέτη Άλαν Πάρκερ, που έφυγε χθες από τη ζωή, σε ηλικία 78 ετών.


Η ταινία, το σενάριο της οποίας υπέγραφε ο Όλιβερ Στόουν και τιμήθηκε με δύο βραβεία Όσκαρ, βγήκε στους κινηματογράφους το 1978 και ήταν βασισμένη στην αληθινή ιστορία του νεαρού Αμερικανού Μπίλι Χέιζ ο οποίος συνελήφθη στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούλης για κατοχή χασίς, καταδικάστηκε σε 30 χρόνια φυλάκιση και βίωσε την απίστευτη σκληρότητα των τουρκικών φυλακών μέχρι να καταφέρει τελικά να αποδράσει. 


«Το εξπρές του μεσονυχτίου», με την συγκλονιστική μουσική του Τζιόρτζιο Μόροντερ, ήταν μια εξαιρετικά σκληρή ταινία η οποία μπορεί να ενθουσίασε τους κριτικούς εξαγρίωσε, ωστόσο, την Τουρκία η οποία αντέδρασε έντονα καταβάλλοντας, μάλιστα, απεγνωσμένες προσπάθειες προκειμένου να διακοπεί η προβολή της. Κάτι τέτοιο βεβαίως δεν συνέβη, αντιθέτως με τον ντόρο που έγινε η ταινία απέκτησε ακόμη μεγαλύτερη δημοτικότητα. Υπήρξαν, όμως, αντιδράσεις και σε άλλες χώρες του κόσμου από φωνές που υποστήριζαν ότι πρόκειται για μια κινηματογραφική προσέγγιση με ρατσιστικές διαστάσεις.

Χρόνια αργότερα Τούρκοι διπλωμάτες θα δηλώσουν πως ο αρνητικός αντίκτυπος που είχε η ταινία στον τουρισμό της χώρας ήταν τεράστιος. Οι εικόνες των βασανιστηρίων μέσα στα τουρκικά κελιά είχαν χαραχτεί ανεξίτηλα στην μνήμη όσων την είχαν παρακολουθήσει με αποτέλεσμα πολλοί απ' αυτούς να αποκλείουν το ενδεχόμενο να επισκεφθούν τη βάρβαρη αυτή χώρα. 


Στην εκλεκτική φιλμογραφία του περιλαμβάνονται από μιούζικαλ (Fame, Pink Floyd – The Wall, The Commitments και Evita) και δράματα (Mississippi Burning, Come See the Paradise, Angela's Ashes και Shoot the Moon) μέχρι μεταφυσικά θρίλερ όπως το Angel Heart.

Ο πασίγνωστος δημιουργός έφυγε από τη ζωή την Παρασκευή, σε ηλικία 76 έτων, μετά από μακρά ασθένεια, σύμφωνα με την οικογένειά του.




Πηγη-topontiki.gr-protothem.gr-cinemagazine.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...