Τετάρτη 22 Μαΐου 2019

Τα θρυλικά μουσικά συγκροτήματα των 60s στην Ελλάδα. Τα πρώτα συγκροτήματα εμφανίστηκαν στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1960 και αποτελούσαν απομιμήσεις των “Beatles”. Ακολούθησαν αρκετοί πειραματισμοί για να καταφέρουν να φτιάξουν αργότερα τον δικό τους μοναδικό χαρακτήρα.Τα συγκροτήματα έπαιζαν τότε, στην αρχή τους τουλάχιστον, στα λεγόμενα μουσικά πρωινά, τα οποία γίνονταν συνήθως την Κυριακή σε κινηματογράφους, πλατείες ή παραλίες. Η αποδοχή από τους νέους ήταν τεράστια και αποτελούσαν εβδομαδιαίο γεγονός σε κάθε γειτονιά. Στα μουσικά πρωινά οι επιχειρηματίες νυχτερινών κέντρων ανακάλυπταν τα καινούργια συγκροτήματα, τα αξιολογούσαν και τους πρόσφεραν, ενδεχομένως, δουλειά.Ας κάνουμε μια αναδρομή σε μερικά απ αυτά τα συγκροτήματα και της επιτυχίες τους.                                                                                             Οι The Charms ξεκίνησαν την πορεία τους το 1967 με το LP που έφερε για τίτλο το όνομά τουςΓιώργος Μελέκης, Michael Rozakis, Κώστας ΛιάκηςΚώστας ΝικολόπουλοςΚώστας ΤσερώνηςΠέτρος ΠολλάτοςΤέρης Ιερεμίας και Βασίλης Τζαβάραςείναι τα μέλη που δημιούργησαν το συγκρότημα που έμελλε να μείνει στην ιστορία ως ένα από τα πιο επιτυχημένα συγκροτήματα της ελληνικής μουσικής βιομηχανίας! Η «Γλυκιά αγαπημένη» με τον ξεσηκωτικό ρυθμό της αλλά και το περιβόητο «Τρελοκόριτσο» που διασκεύασαν ένα χρόνο αργότερα από το κλασσικό “Simon Says” των 1910 Fruitgum Company, αναδείχτηκαν σε τεράστιες επιτυχίες της εποχής εκείνης και καθιερώθηκαν ως must σε αντίστοιχα playlists! Δεν είναι τυχαίο που το original -και σχεδόν παιδικό- τραγούδι των 1910 Fruitgum Company έγινε αργότερα ένα από τα πιο επιτυχημένα singles όλων των εποχών πράγμα που αποδεικνύει πως ακόμα και με τους ελληνικούς στίχους του Κώστα Τσερώνη, η αποδοχή του από το ελληνικό κοινό δεν θα μπορούσε να είναι καθόλου διαφορετική! Ακολούθησαν πολλά ακόμα τραγούδια που τους διατηρούσαν υψηλά στις προτιμήσεις της –τότε- νεολαίας όπως: «Η ερημιά», «Κορίτσι του Βοριά», «Yanka», «Γαλάζιο όνειρο», «Έξω απ’τον κόσμο», «Εύκολη ζωή» κ.α. που κράτησαν μαζί τα μέλη του συγκροτήματος μέχρι το  1973. Η διάλυση τους διήρκεσε περίπου 4 δεκαετίες καθώς από το 2012 και μετά οι The Charms είναι και πάλι μαζί ενωμένοι και έτοιμοι να συστηθούν ξανά και στις νεότερες γενιές!

Σίγουρα η Μαίρη Αλεξοπούλου κατάφερε να τραβήξει τα βλέμματα όλης της χώρας όταν στα τέλη της δεκαετίας του 60 διασκεύασε την αισθαντική ιταλική μπαλάντα της Patty Pravo, “La bambola”!  H επιτυχία του τραγουδιού ήταν τόσο μεγάλη που κυριάρχησε στα ραδιόφωνα της Ελλάδας αποφέροντάς της πολλά κέρδη με τα οποία επιχείρησε λίγο αργότερα να δημιουργήσει τότε την δική της επιχείρηση κάνοντας μια μεγάλη παύση από την μουσική! Η Μαίρη Αλεξοπούλου θέλησε αρχικά να αφοσιωθεί στην οικογένεια της αλλά τελικά επέστρεψε στην δισκογραφία μέχρι τα 43 της, όταν ο τραγικός θάνατος της κόρης της, την ανάγκασε να αφήσει πίσω της όχι μόνο την καριέρα της ως τραγουδίστρια αλλά και τα εγκόσμια! Έκτοτε ζει ως μοναχή σε ένα μοναστήρι λίγο έξω από την Αθήνα με το όνομα Θεονύμφη! Βέβαια πριν πάρει αυτήν την απόφαση, μας άφησε πολύτιμη κληρονομιά πολλές μεγάλες της επιτυχίες όπως είναι και το προαναφερθέν «Μπάμπολα» τους ελληνικούς στίχους του οποίου υπογράφει ο Νότης Κύτταρης!


Ένα από τα πιο γνωστά και δημοφιλή συγκροτήματα της εποχής, με -επίσης- πολλές διασκευές ξένων τραγουδιών και κυρίαρχη μορφή τον τραγουδιστή Τάκη Αντωνιάδη ήταν αυτό των The Sounds! «Το έτος 2525», «Απόψε σε θέλω» και σαφώς το περιβόητο «Μάθημα» έγιναν τεράστιες επιτυχίες που εκτόξευσαν το συγκρότημα σε πωλήσεις μέχρι το 1967! Από εκείνη την χρονιά και πέρα ο τελικός σχηματισμός των μελών της μπάντας δέχτηκε πάμπολλες αλλαγές πράγμα που σίγουρα δεν βοήθησε αρκετά στην συνέχεια του!  Για την ιστορία, αναφέρουμε πως οι πολύ-τραγουδισμένοι στίχοι του Γιώργου Παπαστεφάνου για «Το Μάθημα» γράφτηκαν για να διασκευάσουν οι The Sounds το πασίγνωστο “Un bimbo sul leone” του μεγάλου ιταλού τραγουδιστή Andriano Celentano!


Οι Idols ήταν από τις λίγες περιπτώσεις συγκροτημάτων που κατάφεραν να παραμείνουν μαζί για μια ολόκληρη δεκαετία (1964-1974) καθώς τα περισσότερα σχήματα της εποχής συνήθιζαν να παρουσιάζουν στο κοινό τους μερικές μόνο επιτυχίες και μετά να χάνονται οριστικά από το προσκήνιο! Μπορεί στην αρχή οι Idols να μην κατάφεραν να εντυπωσιάσουν το ελληνικό κοινό με τα αγγλόφωνα 45άρια τους αλλά όταν έκαναν «στροφή» στον ελληνικό στίχο τότε επικράτησε κυριολεκτικός πανικός! «Τα Χρόνια Περνούν», «Ξαφνικά με Αγαπάς», «Να σε δω ξανά» και σαφώς το πασίγνωστο «Τρικυμία στην καρδιά μου» είναι μόνο λίγες από τις επιτυχίες που τους απογείωσαν. Από την σύνθεση του συγκροτήματος πέρασαν μεγάλοι μουσικοί ανάμεσα στους οποίους είδαμε και τα ονόματα των: Αντώνη Γιούλη (κιθάρα, όργανο), Ντίνο Παπαβασιλείου (πιάνο, όργανο), Νότη Λαλαΐτη (αρμόνιο), Μανώλη Καβουκλή (μπάσο), Τζίμη Τζιμόπουλο (ντραμς), Τζο Μισά (τραγούδι), Γιώργο Πετρίδη (τραγούδι), Λάζαρο Παπαγεωργίου (τραγούδι), Νίκο Τσιλογιάννη (ντραμς), Βασίλη Κωνσταντινίδη (ντραμς)αλλά και τον μεγάλο Ντέμη Ρούσσο σε ρόλο μπασίστα και όχι τραγουδιστή όπως θα περίμεναν πολλοί –παράδοξο κι όμως αληθινό-! Το «Τρικυμία στην καρδιά μου» είναι μια διασκευή στο τραγούδι “La tempesta” του Roberto Carlos που κυκλοφόρησε το 1968.

Η επόμενη τραγουδίστρια είναι από τις λίγες περιπτώσεις καλλιτεχνών που έχουν κάνει περήφανους τους Έλληνες και στο εξωτερικό! Ως Βασιλική Παπαθανασίου ίσως να μην την γνωρίζει κανένας αλλά ως Βίκυ Λέανδρος την «ξέρουν και οι πέτρες»! Εκπροσωπώντας το Λουξεμβούργο κατέκτησε το 1967 την 4η θέση στον διαγωνισμό της Eurovision με το “L’amour est bleu” ενώ μερικά χρόνια αργότερα κατάφερε πάλι για λογαριασμό της ίδιας χώρας να κερδίσει τον διαγωνισμό με το “Après Toi” που σημείωσε ρεκόρ πωλήσεων σε όλον τον κόσμο! Με έδρα την δεύτερη πατρίδα της, την Γερμανία ξεκίνησε να ηχογραφεί από τα μέσα της δεκαετίας του 60 και παραμένει ακόμα και σήμερα ενεργή στην δισκογραφία! Βέβαια οι περισσότεροι την θυμόμαστε μέσα από τις επιτυχίες της δεκαετίας εκείνης όταν τραγούδια όπως τα: «Το μυστικό», «Κουτό παιδί», «Κακομαθημένο παιδί», «Έϊ Καζανόβα» και πολλά άλλα, της προσέδωσαν τον τίτλο μιας από τις πιο εμπορικές «εξαγώγιμες» τραγουδίστριες της Ελλάδας!

Θεσσαλονίκη 1965. Ο Πασχάλης Αρβανιτίδης γίνεται η φωνή του συγκροτήματος των The Olympians όπου μαζί με τα πατριωτάκια του και επίσης πρώην μέλη του συγκροτήματος των Brahms : Βαγγέλη Κουτσοτόλη (σαξόφωνο), Κούλη Καλογιαννίδη(κιθάρα), Δημήτρη Λαζαρίδη (τύμπανα) και τον Άλκη Κακαλιάγκο (πλήκτρα) πρώην μέλος του συγκροτήματος VIPS, καταφέρνουν να γίνουν πολύ γρήγορα ένα από τα πιο επιτυχημένα εγχώρια συγκροτήματα όλων των εποχών. Και που οφείλεται αυτό; Το γεγονός πως η δεκαετία του 60 σημαδεύτηκε μουσικά από την ξενόφερτη χορευτική pop της εποχής, (τουτέστιν τα shake), και όλοι οι Έλληνες καλλιτέχνες σνόμπαραν τον ελληνικό στίχο (ή τραγουδούσαν με την χαρακτηριστική και σχεδόν κωμική ξενική προφορά) ήταν κάτι που μάλλον το κοινό «ψαχνόταν» για να απαρνηθεί, πράγμα που συνέβη και στην πραγματικότητα όταν οι The Olympians μας παρουσίασαν με σοβαρό και σαφώς ελληνικό στίχο, τραγούδια που και μπορούσαν να χορευτούν αλλά και να ξεπεράσουν σε ραδιοφωνική επιτυχία τα αγγλόφωνα! Ακόμα και οι διασκευές τους από ξένα τραγούδια καθιέρωσαν την ελληνική γλώσσα με αποτέλεσμα να έχουμε τώρα στα playlists μας αξεπέραστες επιτυχίες όπως: «Το σχολείο», «Αν μια μέρα σε χάσω», «Συγνώμη», «Ο τρόπος», «Ο Αλέξης», «Γράψε στ’αστέρια το όνομά σου», «Mammy Blue» αλλά και την αλησμόνητη διασκευή στο κλασσικό Venus”των γερμανών Shocking Blue, που μας το παρουσίασαν ως το αλησμόνητο «Κορίτσι του Μάη» το 1969!

Όταν ο Λάκης Τζορντανέλλι έφυγε από την γενέτειρά του, την Κωνσταντινούπολη, και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα το 1966 δεν έχασε πάρα πολύ χρόνο και δημιούργησε το συγκρότημα των Cinquetti ερμηνεύοντας κυρίως ξένες επιτυχίες της εποχής, διασκευασμένες στα ελληνικά. To συγκρότημα «έζησε» μόλις 4 χρόνια καθώς το 1969 ο Τζορντανέλλι θέλησε να ακολουθήσει solo καριέρα και έτσι η μπάντα διαλύθηκε αφού πρώτα μας παρουσίασε μια σειρά από επιτυχημένα σουξέ που βασίζονταν στα smash hits της παγκόσμιας βιομηχανίας! Πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι το τραγούδι «Το κορίτσι του φίλου μου» που πρώτο-κυκλοφόρησε στα ιταλικά από τον Albano με τίτλο “La donna di un amico mio”!

To πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ερμηνείας με ξενική προφορά είναι το τραγούδι «Στη μαμά μου θα το πω» όταν η Alba 
προσπαθούσε να μας πείσει για τις ξένες καταβολές της! Το τραγούδι έγινε ένα από τα μεγαλύτερα σουξέ της δεκαετίας παρόλο που θεωρήθηκε ιδιαίτερα «παιδικό». Η συμμετοχή του Άρη Καραντάνη στο σαξόφωνο αλλά και των Χρήστου Εμμανουήλ (κιθάρα) και Μάρκου Αλεξίου (πλήκτρα) που απάρτιζαν το μουσικό σχήμα των The Olympics έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία του αλλά αυτό ήταν και το μόνο τραγούδι τους που κατάφερε να κάνει επιτυχία καθώς αργότερα όλοι τους προσανατολίστηκαν σε άλλα μουσικά σχήματα όταν ο Άρης  αποχώρησε από το συγκρότημα προκειμένου να συνεχίσει για λίγο ακόμα μαζί με την Alba, ως duo με την ονομασία Aris-Alba!

Οι Sover Group ήταν στην ουσία μια συνεύρεση διάφορων μουσικών, την ευθύνη των οποίων είχε ο παραγωγός Σώβερ Μεταξάς. Μ’ αυτό το όνομα κυκλοφόρησαν μοναχά 2 επιτυχίες και ελάχιστα ακόμα τραγούδια. Αργότερα και αναλόγως το όνομα του καλλιτέχνη που συνόδευαν, παρουσιάζονταν στο κοινό με τα διαφορετικές ονομασίες όπως: «Μάκης Καλαβρός & Sover Group» ή « Έλενα & Sover Group». Μεγάλες επιτυχίες όπως τα: «Το δικό σου μυστικό», «Αγόρι μου γλυκό», «Αντζελίνα», «Μαρία», «Μαριάνα» κ.α.τους έκαναν ιδιαιτέρως γνωστούς αλλά δεν ήταν μέχρι λίγο πριν την εκπνοή της δεκαετίας του 60 που γνώρισαν τεράστια επιτυχία με το «Σε περιμένω το άλλο καλοκαίρι» το οποίο ερμήνευε –και πάλι με την χρήση της ξενόφερτης προφοράς- η Έλενα!


1 σχόλιο:

  1. Πέρα από μερικά συγκροτήματα που εμιμούνταν τους Beatles, υπήρξαν και άλλα που έπαιζαν τραγούδια των Animals, Elvis, κ.α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...