Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2018

To «Άλιεν» που στοίχειωσε κοινό και σινεμά με την κλειστοφοβική και εφιαλτική σαγήνη του.Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Ρίντλεϊ Σκοτ, το σενάριο έγραψε ο Νταν Ο' Μπάνον και πρωταγωνιστούν οι Τομ Σκέριτ, Σιγκούρνι Γουίβερ, Τζον Χερτ, Βερόνικα Κάρτραϊτ, Χάρι Ντιν Στάντον, Ίαν Χολμ και Γιάφετ Κότο.

«Σαγόνια του Καρχαρία» του Διαστήματος, «Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριόνι» της επιστημονικής φαντασίας, και τι δεν έχουν πει για τον θρύλο «Άλιεν» (1979) στα 40 χρόνια που μας χωρίζουν από τη στιγμή που μάγεψε κοινό και κριτικούς με τρόπο ολοκληρωτικό.Ακόμα και σήμερα, παραμένει μια εντυπωσιακότατη κινηματογραφική εμπειρία, μια ταινία-σταθμός που δεν απομένει σαν μαρμαρωμένος βασιλιάς στον θρόνο του, αλλά μοιάζει να γίνεται συνεχώς καλύτερη κάθε φορά που τη βλέπεις.

Το Άλιεν έγινε μεγάλη εισπρακτική και καλλιτεχνική επιτυχία, λαμβάνοντας δυο υποψηφιότητες για Όσκαρ, κερδίζοντας εκείνο για τα καλύτερα οπτικά εφέ.Η δεύτερη ταινία του κορυφαίου σήμερα Ρίντλεϊ Σκοτ.Ο κορυφαίος ελβετός καλλιτέχνης H.R. Giger (που μοιράστηκε και το Όσκαρ Ειδικών Εφέ με την υπόλοιπη ομάδα), ογκόλιθος στην κατηγορία του. Το εξωγήινο τέρας που παρέδωσε το πενάκι του και η κολασμένη αισθητική του κατατρόμαζαν το συνεργείο στα γυρίσματα, κάτι που έπεισε τον Ρίντλεϊ Σκοτ πως είχαν γίνει όλα σωστά, Και έγιναν, καθώς οι εφιαλτικές δημιουργίες του νοσηρού εγκεφάλου του Giger με τις πρόδηλες σεξουαλικές αναφορές και τις φροϋδικές προεκτάσεις είναι σήμερα σταθμός. 

Ο Νταν Ο' Μπάνον αρχικά υπέθεσε ότι θα σκηνοθετούσε το Άλιεν, αλλά η 20th Century Fox ζήτησε από τον Γουόλτερ Χιλ να το  σκηνοθετήσει. Ο Χιλ απέρριψε την πρόταση εξαιτίας άλλων υποχρεώσεών του σε ταινίες.

Οι Πίτερ Γέιτς, Τζακ Κλέιτον και Ρόμπερτ Άλντριτς θεωρήθηκαν πιθανοί αλλά οι ο Ο ' Μπάνον,  και η εταιρία Brandywine θεώρησαν ότι αυτοί οι σκηνοθέτες δεν θα έπαιρναν σοβαρά την ταινία. Οι Γκίλερ, Χιλ και Κάρολ είχαν εντυπωσιαστεί με το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ρίντλεϊ Σκοτ με την ταινία Οι Μονομάχοι (The Duellists, 1977) και του πρότειναν να αναλάβει το πρότζεκτ, το οποίο ο Σκοτ δέχτηκε.

Ο Σκοτ δημιούργησε ένα λεπτομερές storyboard, το οποίο εντυπωσίασε τη Fox αρκετά ώστε να διπλασιάσει τον προϋπολογισμό της ταινίας από 4,2 σε 8,4 εκατομμύρια δολάρια. Αξίζει εδώ να σημειώσουμε πως όλοι οι χαρακτήρες του σεναρίου του Dan O’Bannon ήταν εσκεμμένα άφυλοι, αφήνοντας την επιλογή των ρόλων εξολοκλήρου στον σκηνοθέτη. 

Ο οποίος περίμενε καρτερικά κάποια Σιγκούρνεϊ Γουίβερ να εμφανιστεί στην οντισιόν, μιας και εκείνη τα μπέρδεψε και είχε πάει σε λάθος ξενοδοχείο. Όταν έφτασε όμως αργοπορημένη και άνοιξε το στοματάκι της, έκανε τέτοια εντύπωση στον Ρίντλεϊ Σκοτ που κατάλαβε αμέσως πως βρήκε τον πρωταγωνιστή του.   

Έναν πρωταγωνιστή γυναίκα που ήξερε πως θα ξένιζε το κοινό. Και είχε δίκιο, καθώς στην εποχή που βγήκε το «Άλιεν» στις αίθουσες, οι κινηματογραφόφιλοι ταυτίζονταν με τον Tom Skerritt, τον κυβερνήτη του «Νοστρόμο», αναγνωρίζοντας αυτόν ως το βασικό όχημα του μύθου. Η Βερόνικα Κάρτραϊτ είχε και στο παρελθόν δουλέψει σε ταινίες τρόμου και επιστημονικής φαντασίας όπως Τα Πουλιά (The Birds, 1963) και Μακάβρια Εισβολή (Invasion of the Body Snatchers, 1978). Αρχικά είχε κάνει δοκιμαστικό για το ρόλο της Ρίπλεϊ και δεν πληροφορήθηκε ότι τελικά της δόθηκε ο ρόλος της Λάμπερτ, μέχρι που έφτασε στο Λονδίνο για τα γυρίσματα. Δεν της άρεσε καθόλου η ευσιγκίνητη αδυναμία του χαρακτήρα της αλλά δέχτηκε το ρόλο: "Με έπεισαν ότι ήμουν οι φόβοι του κοινού. Ήμουν η αντανάκλαση του τι αισθανόταν το κοινό". 

Ο Τζον Χερτ ήταν η πρώτη επιλογή για το ρόλο του Κέιν αλλά ήταν δεσμευμένος με συμβόλαιο για μια άλλη ταινία στη Νότια Αφρική κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του Άλιεν και έτσι ο ρόλος δόθηκε στον Τζον Φιντς. Ωστόσο, ο Φιντς αρρώστησε την πρώτη μέρα των γυρισμάτων και το πρότζεκτ του Χερτ δεν προχώρησε και αντικατέστησε τελικά τον Φιντς. Για την ερμηνεία του έλαβε υποψηφιότητα για BAFTA β' ανδρικού ρόλου. 

Για το ρόλο του Ντάλας, Καπετάνιου του Νοστρόμο, προσεγγίστηκε από την αρχή ο Τομ Σκέριτ, αλλά απέρριψε την πρόταση καθώς ακόμα δεν είχε οριστεί σκηνοθέτης και ο προϋπολογισμός ήταν πολύ μικρός. Αργότερα, όταν ο Ρίντλεϊ Σκοτ ανέλαβε τη σκηνοθεσία και ο προϋπολογισμός διαπλασιάστηκε, ο Σκέριτ δέχτηκε το ρόλο του Ντάλας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 Το 2022 έφυγε .Χρυσή  κινηματογραφική χρονιά δεν θα τη λέγαμε αλλά κάποια διαμαντάκια υπήρξαν. Ας τα δούμε αναλυτικά:  1) BLACK PHONE:  Μετ...